13 jul 2021 - 17:25
NieuwsHet is exact één jaar dat tussen de Vosstraat in Deurne en de Oude Steenweg in Boechout over de fietsostrade die 4,5 meter breed is, kan gefietst worden. Het traject van 3,7 kilometer sprak op één jaar tijd bijna 400.000 fietsers aan.
In 2018 startte de provincie Antwerpen met de aanleg en de realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout, die de nodige verlichting en belijning kreeg. Voor de randen van de fietsostrade werd een dotmarkering voorzien, die zorgt voor een betere lichtweerkaatsing bij regenweer en in het donker en bovendien de fietser waarschuwt wanneer op de lijn gereden wordt. Het pronkstuk is de dertig meter lange fietsbrug op de grens van Mortsel en Boechout die de spoorlijn Antwerpen-Lier overspant. Het is de eerste fietsbrug in België in glasvezelsterke kunststof met ene vrije overspanning van 26,6 meter.
Op één jaar tijd werden 387.863 fietsers genoteerd. Het gemiddelde bedraagt 1.057 fietsers op weekdagen en 1.067 tijdens het weekend. De fietsostrade F11 is zowel bij functionele als recreatieve fietsers bijzonder populair, aldus gedeputeerde Luk Lemmens. De topdag tijdens het weekend was zondag 21 februari 2021 met 2.788 passanten. Op dinsdag 1 juni 2021 genoten 2.535 fietsers van het traject. Ondertussen wordt verder gewerkt aan de realisatie van de fietsostrade F11. Komend weekend van 16 en 17 juli wordt het eerste brugdeel van de fietsbrug ter hoogte van het station van Lier op zijn plaats gehesen. De overige zeven brugdelen volgen nadien stelselmatig, zodat de brug tegen het voorjaar 2022 volledig op haar plaats ligt. Nadien volgt de aansluiting van de fietsbrug en de fietstunnel op de fietsweg. Midden 2022 wordt het mogelijk om van de luchthaven van Deurne rechtstreeks tot aan het station in Lier te fietsen.
Het betreft hier een investering van bijna 17 miljoen euro. Het traject tussen Deurne en Boechout met de aanleg van de fietsweg en de fietsbrug kostte ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen ontvangt de provincie Antwerpen via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) maximaal 832.000 euro subsidie en 800.000 euro van de Vlaamse overheid. De gemeente Boechout en Water-link in samenwerking met Aquafin investeerden in de fietsstraat in de Victor Heylenlei resp. 418.000 en 260.000 euro. Voor de aanleg van de fietsweg tussen Deurne en Boechout kan de provincie via het Fietsfonds rekenen op 3 miljoen euro van de Vlaamse overheid. Het project rond de stationsomgeving, de bouw van de fietstunnel en de aanleg van de fietspaden kost 7,8 miljoen euro. Hier kan de provincie rekenen op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.
Tekst: DéBé
Foto’s: ROM