16 apr 2020 - 09:41
NieuwsBij het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw, werden door het privé-initiatief plannen uitgewerkt om eventueel een ondergrondse parking aan te leggen onder de Grote Markt. In februari 1987 werden deze plannen verder geconcretiseerd en verfijnd door bouwpromotor Marcel Scheers. Hij dacht aan een ondergrondse parking van 3 niveaus met een capaciteit van 520 wagens.
De ondergrondse parking zou in trapeziumvorm worden aangelegd langs der westerzijde van het marktplein. De langste zijden waren resp. 68 en 70 m; de brede zijden 46 en 63 m. Ter hoogte van den Eycken Boom werd een inrit van 3 m breedte, met een ticketautomaat en een slagboom voorzien. De uitrit met slagbomen en een kassa werd gepland ter hoogte van de Nopri. De strook tussen de in- en de uitrit bleef voorbehouden als standplaats voor taxi’s. Aan de hoek met de Antwerpsestraat zou een koker met lift, trap en verluchtingspijpen komen. Op elke verdieping werden telkens 170 plaatsen voorzien. Op het centrale plein zou ruimte zijn voor aanplantingen, rust- en zitbanken én een kiosk, weliswaar rekening houdende met de zaterdagse markt. De periode van ongemakken en de financiële implicaties werden toen vrij optimistisch ingeschat.
Tekst: DéBé
Foto’s: Débé