22 jun 2020 - 14:53
NieuwsEinde september 1983 werd de tunnel aan het station plechtig geopend. Dit gebeurde met een heuse stoet met harmonies, drumbands, de Lierse Keersters, de Netezonen, praalwagens van de Moedige Bootvissers en de Donk en de kleine reuzen. Midden juli 1983 werd de tunnel al ingereden op initiatief van de handelaars van de stationsbuurt. Symbolisch deden ze dit met een lijkwagen.
Ze hadden immers anderhalf jaar geleden onder de ongemakken van de werkzaamheden. Nadat op 19 oktober 1981 de voorbereidende werken – w.o. het verleggen van de leidingen – werden aangevat, volgen pas in maart 1982 de feitelijke werken aan de tunnel. Eerste werden de wanden uitgegraven en vol gestort met beton. In september 1982 werd de dakplaat aangebracht, waarna de grond kon weggegraven worden. In mei 1983 waren de werken zo goed als klaar. Toen bleek dat de brug van de Antwerppoort te smal was voor het verkeer van en naar de tunnel en langs de parallelwegen. Dankzij de tussenkomst van toenmalig burgemeester Herman Vanderpoorten was de nieuwe brug binnen de twee maanden klaar. De tunnel is 190 meter lang, heeft een hoogte van 4,05 meter en een rijbaan die 7,30 meter breed is. De werken werden aanbesteed voor 50 miljoen BEF, maar bedroegen uiteindelijk – de bouw van de nieuwe brug inbegrepen – 90 miljoen BEF.
Tekst: DéBé
Foto’s: CDa en Luc Peeters