30 mei 2020 - 11:24
NieuwsZowat iedereen kent ongetwijfeld het vermaarde ‘Klavertje van Vier van Lier’, dat gevormd werd door Felix Timmermans, Louis Zimmer, Lodewijk Van Boeckel en Isidoor Baron Opsomer. Tijdens de eindejaarperiode van 1987 exposeerden met de kunstschilders Toon Franckx, Frans Geuens en Willy Ros én beeldhouwer Pierre Van Eester, vier andere authentieke Lierse kunstenaars in het Vleeshuis. Dit ‘Liers Salon’ genoot een ruime belangstelling.
Toon Franckx (toen 79) kwam in deze retro-reeks al eerder aan bod. Van jongs af was hij al in de ban van de teken- en de schilderkunst. Als autodidact onderging hij de invloed van Frans Ros en Felix De Winter. Frans Geuens (1924-2010) studeerde aan de Lierse Kunstacademie. Hij was in 1965 één van de medestichters van de Raymond de la Hayekring en later één van de initiatiefnemers van de ‘Lierse Schilders’, die samen kwamen in den Bril. Hij schilderde vooral landschappen, stillevens, portretten en kerkinterieurs. Willy Ros (toen 53) behaalde het diploma van regent plastische opvoeding en was leraar aan de Rijksnormaalschool Lier. Hij maakte olieverfschilderijen, aquarellen en pentekeningen. Pierre Van Eester tenslotte volgde op latere leeftijd de afdeling beeldhouwwerk aan de Lierse Kunstacademie. Zijn werk omvat portretten medailles, naakten en realistische figuren in brons en polyester. Hij maakte ook een treffend Pallieterbeeldje.
Tekst & Foto: DéBé