LOUIS DE POOTER VEREEUWIGDE ‘ZALIGE BEATRIJS’ VOOR DE SINT-GUMMARUSKERK

Beeldhouwer-kunstsmid Louis De Pooter (75) uit Oelegem is een veelzijdige kunstenaar. In 2015 verrijkte hij de Sint-Gummaruskerk met een prachtig beeld van de Lierse stadspatroon. Ruim een maand geleden voegde hij er een beeld van de Zalige Beatrijs van Nazareth aan toe. Het beeld kreeg in de kerk een plaats vlakbij de graftombe van haar vader Batholomeüs van Tienen, in 1235 de stichter van het klooster van de Cisterziënzerinnen dat in 1247 naar Nazareth werd overgebracht.

Louis De Pooter was 35 jaar lang werkzaam bij General Motors in Antwerpen. In zijn vrije tijd was hij actief als hobbysmid. Aan het VTI in Lier had hij de nodige kennis opgedaan in de smidse van de school. Hij kreeg er nog les van een medewerker van Lodewijk Van Boeckel. Toen de ‘GM-plant’ werd gesloten, oriënteerde hij zich volledig naar de wereld van de kunst. Gedurende 4 jaar volgde hij aan de Lierse kunstacademie de richting beeldhouwwerk bij Xavier De Wulf. Nadien was hij gedurende 6 jaar leerling aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar hij onder de leiding van leraar Frans Heirbaut de optie ‘steen en beeld’ volgde. Hij studeerde af met de grootste onderscheiding. Zijn dochter die een parallel parcours aflegde, behaalde grote onderscheiding. Als kleine jongen was Louis al in de ban van Sint-Gummarus. Naar aanleiding van de grote jubelfeesten die slechts om de 25 jaar gevierd worden, kreeg hij het verzoek om een beeld van de Lierse stadspatroon te maken. Het werd eerst in klei geboetseerd. Vervolgens werd een mal in silicone gemaakt, waarin plaaster werd gegoten. Uiteindelijk werd het beeld gehouwen in Franse ‘savonière’-natuursteen. 

Het stelt Gummarus voor met zijn staf, het wonder van de boom, van de bron en van de adder die gered wordt uit de mond van een kind. In samenspraak met de Broederschap van Sint-Gummarus – waarvan Louis lid is – volgde het verzoek om ook een beeld van de Zalige Beatrijs van Nazareth te maken. De kunstenaar beschikte aanvankelijk over weinig visuele informatie. Er was een afbeelding in de abdij van Orval en een glasraam in de abdij van de Trappistinnen in Brecht. Een 3D-voorstelling bestond niet. Na contact met abdis Zr. Katharina en archivaris Zr. Gabriella van Brecht, kreeg hij de nodige informatie met betrekking tot de kleding, de uitdrukking en de ‘oranta’-houding. In het voorjaar 2020 kon Louis aan de slag om het beeld te boetseren in donkere, synthetische klei. Met porseleinplaaster werd het in een silicone-mal gegoten, waarna het – ééns uit de mal – enkele weken moest opdrogen. Het resultaat is een fijn, maagdelijk wit, sober en niet te groot beeldje. Het staat op een voetje van roze marmer dat een zevenhoekige vorm heeft en zodoende verwijst naar de ‘Seven manieren van heileger Minnen’ die Beatrijs in het Diets schreef. Op de feestdag van de Zalige Beatrijs kreeg het beeldje een plaats bij het altaar in de kerk van de abdij in Brecht en in de Sint-Gummaruskerk.

Tekst: DéBé

Foto's: RM

Begindatum: 
zaterdag, 17 oktober, 2020
Einddatum: 
zaterdag, 17 oktober, 2020

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze cookie policy en privacy policy. OK