DE RESTAURATIE VAN DE SINT-GUMMARUSTOREN (RETRO – 75)

Van 1973 tot 1979 hadden grote restauratiewerken aan de Sint-Gummarustoren plaats. De werken kenden een lange aanloop. Reeds op 21 juni 1949 werden Richard De Bruyn en Jan Lauwers aangesteld als uitvoerende architecten. Voor de feitelijke start van de werken was het wachten tot begin 1973.

De opeenvolgende aanbestedingen op 20 maart 1968, 17 april 1969 en 13 januari 1972, bleven zonder gevolg. Slechts de vierde aanbesteding van 12 februari 1972, werd goedgekeurd door de Bestendige Deputatie op 1 maart 1973. Daarop gingen de aannemers Verstrate en Vanhecke uit Wilrijk van start met de voorbereidende werkzaamheden. De restauratie kon best niet langer uitgesteld worden. De houten vloeren en de trappen, evenals het timmerhout was op meerdere plaatsen verrot, het metaal en de witte steen waren aangetast. Op de top van de toren en van de vieringtoren ontbraken meerdere leien. Zowat overal waren er barsten en loszittende elementen. De grote en kleinere klokken werden gedemonteerd. De achthoekige torenkap werd ontmanteld, de beiaard het zwijgen opgelegd en de monumentale uurwerkplaten naar beneden gehaald. Het glasraam achter het kerkorgel stukje voor stukje weggenomen. Om de stabiliteit te verstevigen werd binnen de toren een ‘corset’ van betonnen pijlers en gordels aangebracht. Aan de buitenkant verscheen zo’n 85 meter hoog een bos van metalen stellingen.

De Sint-Gummarustoren die werd gebouwd van 1378 tot 1455 werd aanvankelijk bekroond met een spitse torennaald. Toen deze enkele malen door de bliksem werd getroffen, werd hij naar een idee van Cornelius Van Everbroeck in 1754 vervangen door een achtkantige barokke kap, die voor de benaming ‘Peperbus’ zorgde. De restauratie van 1973-1979 was niet de eerste van die aard. Eerder werden belangrijke restauraties uitgevoerd van 1830 tot 1868, in 1875 en in 192O, wanneer de toren hersteld werd van de opgelopen oorlogsschade. Op basis van een dossier van architect P. Verwilt werd in mei 1974 beslist om ook de vieringtoren te herstellen. De kostprijs hiervan werd toen geraamd op 2.106.303 BEF.

Tekst: DéBé

Foto's: Herman en Luc Peeters

Begindatum: 
dinsdag, 21 april, 2020
Einddatum: 
dinsdag, 21 april, 2020

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze cookie policy en privacy policy. OK