Commotie rond vervanging van keukens en badkamers in schilderswijk

12 apr 2024 - 21:06

Nieuws

Gemeenteraadslid en klokkenluider Marcel Taelman (Hart voor de Burger) maakte andermaal melding van problemen waarmee bewoners van huurwoningen van Woonstroom geconfronteerd worden. Ditmaal betrof het woningen in de Pieter Breughellaan in de Schilderswijk aan de Mechelsesteenweg. Algemeen Directeur Marc Vanden Eynde van Woonstroom zorgde voor een duidelijke, gevatte repliek.

In de Schilderswijk die naast de Pieter Breughellaan, de David Teniers-, Jacob Jordaens- en Antoon Van Dijcklaan omvat, worden al enige tijd de keukens en de badkamers van de woningen vernieuwd. Marcel Taelman had blijkbaar signalen opgevangen als zouden sommige bewoners enkele weken zonder keuken en badkamer en enkele dagen zonder water hebben gezeten. In een reactie betreurt AD Marc Vanden Eynde ‘dat andermaal een foutieve en tendentieuze berichtgeving moet bijgestuurd worden’. De woningen en appartementen van de Schilderswijk dateren van het einde van de jaren ’70, begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Na meer dan 40 jaar was het dringend tijd om de keukens en de badkamers in heel de wijk aan te pakken. Eerder werden hier de daken geïsoleerd, de ramen voorzien van dubbele beglazing en de ketels van de centrale verwarming vervangen door energiezuinige condensatieketels, met als resultaat lagere energiefacturen voor de huurders. Bij het begin van 2021 werd de vervanging van de badkamers en de keukens in 190 woningen, gegund aan de aannemer die de beste prijs bood. De eerste keukens en badkamers werden vervangen in de Jacob Jordaenslaan. Op de oprit van iedere woning werd een sanitaire éénheid voorzien. In de garage werd een noodkeuken geïnstalleerd, zodat de bewoners konden douchen, naar het toilet gaan en maaltijden bereiden. De keuken en de badkamer werden nooit gelijktijdig aangepakt. De planning verloopt helaas niet altijd naar wens. Soms laat de aannemer het afweten omdat er te weinig volume is voor het chappen van de keukenvloeren of omdat de planning niet tijdig werd doorgegeven aan de bewoners. Soms zijn de huurders niet thuis op het afgesproken moment, of laten ze de arbeiders niet binnen omdat het hen niet past. In voorkomend geval zijn er voldoende kanalen om klacht in te dienen, via de Vlaamse Ombudsman of de Toezichthouder Wonen in Vlaanderen. Tot besluit verwijst Marc Vanden Eynde naar een spontane reactie van een huurder: ‘Ik woon hier graag al meer dan 45 jaar. Mijn gezin heeft hier steeds alle nodige comfort gevonden. Waren er problemen, dan werden deze snel en efficiënt opgelost. De werken voor de modernisering van de keuken en de badkamer verliepen vlot. Ze werden op een hoffelijke en vriendelijke manier uitgevoerd. Na enkele weken kregen we bezoek van een medewerker van Woomstroom voor controle. We maakten hem attent op een oud zeer – een barst in de bezetting van sommige plafonds -, dat ondertussen werd opgelost’.

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.