Begijnhofprocessie moet hindernis trotseren

30 mei 2016 - 00:47

Nieuws

Iets vroeger dan andere jaren maar exact op de eerste zondag na sacramentsdag trok de Mariale kinderprocessie in en rond het versierde en bevlagde begijnhof. Op een dag die gedomineerd werd door een druilerig regenweer bleven de hemelsluizen lang genoeg gesloten, zodat plan B – een rondgang in de kerk – niet moest aangesproken worden.

De Mariale kinderprocessie is ontstaan uit twee traditionele processies die van de kalender zijn verdwenen en sinds het begin van de jaren ’70 aan een opmerkelijke revival toe. De processie wordt naar goede traditie voorafgegaan door een eucharistieviering in de begijnhofkerk. De inhoud is na al die jaren hoofdzakelijk dezelfde gebleven. Vooral voor de kinderen is een belangrijke rol weggelegd, hetzij als engeltje om papiersnippers te strooien, hetzij als page om Sint-Gummarus te begeleiden. Vaste ingrediënten vormen de Koninklijke Stadsharmonie Leo XIII, de Lierse Keersters, de Heren van Lier, de Koninklijke Moedige Bootvissers, de historische processievaandels, de Mariabeelden zoals deze van de Spaanse O.L.V van de begijnhofkerk, O.L.V. van de Sint-Gummaruskerk en O.L.V. van Lachenen, de groep begijnen en het vergulde schrijn van de H.-Margaretha. Leden van het Gregoriaans koor en van de kerkraad begeleiden het H.-Sacrament dat onder het baldakijn gedragen wordt door pastoor Jan Verheyen. Daarna volgden de burgemeester en de leden van het schepencollege. De processie volgde een parcours langs de smalle straatjes van het begijnhof, de Begijnenvest, de Begijnhofstraat, het Zimmerplein en de Schapekoppenstraat. In de Begijnhofstraat moest onder de vorm van een achtergebleven werktuig dat ter hoogte van de Kanunnik Davidlaan dwars over de straat gestationeerd stond, wel een onverwachte hindernis genomen worden. Onder de hoge bescherming van de H.-Margaretha liepen alle uitwijkmaneuvers gelukkig goed af.

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.