06 jun 2015 - 01:56
NieuwsWie Antwerpen binnen rijdt via Wijnegem of Schilde kan er niet meer naast kijken: een groot stuk van de Wijnegem Trade Towers wordt ingepalmd door tegelbedrijf azuleo. Het is het zichtbare bewijs van de enorme groei van deze trendsetter in de tegelbranche.
Alsof er geen economische crisis bestond, realiseerde azuleo op enkele weken tijd een indrukwekkende uitbreiding van de toonzaal. Daarmee is een investering van ruim één miljoen euro gemoeid. Begin 2001 opende azuleo de toonzaal in Wijnegem, toen nog als divisie van de firma De Ryck. Toen De Ryck in 2010 de boeken neerlegde, werd azuleo overgenomen door de groep Steylaerts uit Berlaar. Sindsdien werd jaar na jaar een sterke vooruitgang genoteerd, in die mate zelfs dat azuleo ondertussen is uitgegroeid tot de abslolute nummer 1 in de Antwerpse tegelwereld.
Toen buur Hein Gericke begin dit jaar de deuren sloot, werd hun toonzaal mee ingelijfd bij azuleo, zodat de totale oppervlakte kon worden verdubbeld naar 2.000 vierkante meter. Voorwaar een buitenkans op zo’n absolute toplocatie. Meteen werd besloten om in één moeite ook een aantal belangrijke veranderingen uit te voeren aan het bestaande gedeelte. De winkel werd nochtans pas integraal vernieuwd in de zomer van 2012.
‘Niet iedereen begreep waarom we onze showroom, die toch erg mooi en nog recent was, alweer volledig wilden aanpakken’, aldus toonzaalverantwoordelijke Galina Verbist. ‘Maar wij zien dit als een broodnodige investering om onze koppositie in de markt te behouden en zelfs nog te versterken. Bovendien wilden wij absoluut ene mooi uniform geheel maken van het bestaande en het nieuwe gedeelte’.
Commercieel directeur Alex Wens: ‘We hebben de grote ruimte benut om een aantal echt spectaculaire nieuwigheden te verwerken in onze levensgrote presentaties. Zo oogt bijvoorbeeld het gebruik van de LED-verlichting, die overal subtiel verwerkt zit tussen en zelfs achter de tegels, bijna futuristisch’.
Galina Verbist: ‘het oude magazijn werd dan weer omgebouwd tot een levensgroot en statig Antwerps herenhuis, met kristallen lusters, prachtige moulures aan de plafonds en zelfs ene oude piano. Zonder overdrijving enig in de wereld! We waren het aan onszelf als trendsetter trouwens verplicht om alles wat ‘hot’ is in onze sector een plaats te geven in onze toonzaal. Alles zit erin, van een lichtgevende balie in Corian over een houtmozaïk tot en met gigantische moswanden (!).
‘Maar natuurlijk draait het bij azuleo vooral om de tegels’, voegt Alex Wens er nog aan toe. ‘Zo hebben we nu onder meer een gigantische opstelling, inclusief mini zwembad, van de Fatstones, keramische tegels van 2 cm dik’.
De werkzaamheden begonnen in maart en namen amper drie maanden in beslag. Al die tijd bleef de toonzaal op volle toeren draaien. Een waar huzarenstuk als je naar de omvang van de werken kijkt. Ook de huisstijl van azuleo werd in een nieuw jasje gestoken door de befaamde Mortierbrigade. Het resultaat: een nieuw logo en een – alleszeggende – nieuwe baseline ‘Je wereld van Tegels’.
Tegelbedrijf azuleo behoort tot de groep Steylaerts uit Berlaar. Steylaerts werd gesticht in 1961 en stelt ruim 70 mensen tewerk. Het bedrijf staat al jarenlang op nummer 1 in de Trends Top van zijn sector en wordt ook jaar na jaar uitgeroepen tot Trends Gazelle voor de provincie Antwerpen in de categorie middelgrote bedrijven.
Bedrijfsleiders Peter en Patrick Steylaerts verwachten voor 2015 ene omzet van 25 miljoen euro. In 2014 werd afgeklokt op bijna 21 miljoen euro.
De uitbreiding bij azuleo zal voor 3 tot 5 bijkomende arbeidsplaatsen zorgen. Op korte termijn worden alvast twee toonzaalverkopers gezocht.