Alumni bezoeken na 50 jaar hun moderne campus

09 sep 2023 - 13:30

Nieuws

Op initiatief van oud-studente en oud-docente Maria Pelgroms brachten 19 alumni van het toenmalige Sint-Aloysiusinstituut voor Verpleegkunde 50 jaar na het afstuderen een bezoek aan de huidige campus van de opleiding Verpleegkunde en Vroedkunde van Thomas More Lier. De confrontatie met de huidige opleidingsvormen en -methoden liet duidelijk een diepe indruk na.

De alumni studeerden 50 jaar geleden af nadat ze de toenmalige opleiding algemene verpleegkunde, kinderverpleegkunde, vroedkunde en sociale verpleegkunde volgden. Op de campus werden ze welkom geheten door docente Chrisje Boey, die hen rondleidde langs verschillende lokalen zoals de eetruimte, de aula en de leslokalen, de bibliotheek en het museum met verpleegkundige en vroedkundige hulpmiddelen van vroeger. Dat er in een halve eeuw veel veranderd is, zowel wat het vak als de opleiding betreft, bleek overduidelijk bij de confrontatie met de actuele scenariotraining, de vormen van simulatieonderwijs, de laboratoria, de regiekamer, de bevallingsrobot Victoria en de hoogtechnologische babayrobot Danny. Eén van de verpleegrobots heeft 9 jaar op de teller en wordt binnenkort vervangen. De aanwezige alumni waren afkomstig van de ruime regio Lier, de Kempen, Limburg en Vlaams-Brabant. Onder hen slechts één man, die speciaal de verplaatsing vanuit Lommel had gemaakt. 50 jaar geleden behoorden slechts drie mannen tot het afstudeerjaar: één van hen was aanwezig, een andere is ondertussen overleden en één had op de valreep afgebeld. Bijna alle oud-leerlingen verbleven destijds op internaat. De peda bestaat nog steeds, ook al maken bijna alle leerlingen vandaag dagelijks de verplaatsing naar Lier. Na het heffen van het glas van de vriendschap, werden nog tal van herinneringen opgehaald tijdens een feestelijk middagmaal in ene restaurant aan de Grote Markt.

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.