26 mrt 2015 - 22:11
NieuwsNa de supercijfers van 2012 – met de festiviteiten rond Lier 800 – en de voelbare terugval in 2013, blijkt dat de toeristische belangstelling voor Lier zich in 2014 wist te stabiliseren. De grootste toename situeert zich binnen het aanbod van recent ontwikkelde producten, waarbij de bezoekers actieve beleving (wandelen, fietsen, golfen …) kunnen combineren met genieten (eten, drinken, een terrasje …). Dit aanbod zal in de toekomst dan ook verder ontwikkeld worden.
De infobalie van Toerisme Lier kreeg in 2014 bezoekers uit 48 landen over de vloer. Het merendeel van de toeristen komt uit eigen land en dan vooral uit de provincie Antwerpen, gevolgd door Oost—Vlaanderen en Vlaams-Brabant. De belangstelling uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië lijkt terug te lopen. De topmaanden waren augustus en juli, gevolgd door juni, mei, september en april. In 2014 werden voor liefst 140.835 euro toeristische producten verkocht aan de balie. In vergelijking met 2013 betekent dit een toename, met 36,32%. De meeste belangstelling ging uit naar de fietsproducten.
Het voorbije jaar bezochten minder groepen onder leiding van een gids Lier. Het aantal deelnemers per groep nam wel toe. In het totaal namen 15.081 bezoekers (+2,77%) deel aan 745 gidsenbeurten (+6,58%). Hier waren de topmaanden in deze volgorde september, juni, mei en oktober. Weerkerende belangstelling ging uit naar o.m. het begijnhof en de Begijnhofkerk, de Sint-Gummaruskerk en –toren, het Fort van Lier, de Zimmertoren, de culinaire wandeling en de ‘Groote Oorlog’. Individuele bezoekers hebben een ruime keuze uit belevingsvolle activiteiten en belangrijke bezienswaardigheden. Behoren daartoe de Cycling Dinner, het Timmermans-Opsomerhuis, de City Golf, het huis van Oscar, het Abarthmuseum en de fietsverhuur. Op het vlak van logies blijven de cijfers nagenoeg constant.